מזה יותר מ- 40 שנה, המכון הרפואי לבטיחות בדרכים, המסונף למשרד הבריאות, בודק נהגים המבקשים רישיון נהיגה – ונותן המלצות בנוגע לכשירותם הרפואית לנהוג.

נהגים אלו מופנים למרב"ד על ידי רשות הרישוי, בעקבות מידע המגיע אליו ממשטרת ישראל, בתי המשפט וגורמים רפואיים המאבחנים אצלם מחלה, וסבורים כי אותו אדם עלול לסכן את עצמו או את זולתו בעת נהיגה, מחמת אותה מחלה.

המלצות המכון הרפואי לבטיחות בדרכים הינן בבחינת "גזר דין" לרבים, אשר בעקבות המלצות המכון הרפואי לבטיחות בדרכים, רשות הרישוי ומשרד התחבורה – דוחים בקשתם להנפקת רישיון נהיגה, או פוסלים רישיון נהיגה שהיה בתוקף.

לאורך כל שנות פעילותו – המכון הרפואי פועל כמעט ללא פיקוח, ללא הסדרת נהלים בדבר מסירת מידע לנבדקים, בפרט אלו המבקשים להבין על שום מה נתנה המלצה שלילית בעניינם.
מה גם שכל אדם שרואה עצמו נפגע מהמלצות המכון הרפואי לבטיחות בדרכים, רשאי לפנות ולערור על ההחלטה בפני ועדת עררים בעניין. אין כל ספק שקבלת מסמכים ומידע מן המכון הרפואי לבטיחות בדרכים– כל אלו הינם חיוניים, אפילו קריטיים, לדיון בפני ועדת העררים בעניינו של כל עורר.

על אף החשיבות הרבה של הנושא, לאורך כל השנים, המכון הרפואי פעל ללא נוהלים, ומסירת המידע לנבדקים במכון, נעשתה לכאורה באופן שרירותי, ולפי שיקול דעתו של מנהל המכון הרפואי וללא ביקורת או פיקוח של גורמים במשרד הבריאות, ובכל מקרה – ללא נוהל ברור המסדיר את הנושא.

הקושי העיקרי קיים בכל הנוגע להמלצות המכון בבדיקות פסיכולוגיות ואישיותיות, בהם נבדקים רבים נכשלים, ולאיש מהם לא ברור מדוע.

לפיכך משרדנו פנה לבית המשפט המחוזי בירושלים, עוד בחודש פברואר 2020, בעתירה מנהלית, לפי חוק חופש המידע, לקבלת כל הבדיקות, המבחנים, ותוצאותיהם, כפי שנערכים במכון הרפואי לבטיחות בדרכים.

לאחר דיונים בבית המשפט המחוזי בירושלים, נדהם בית המשפט עצמו לגלות כי בכל דיון, מוצגים בפניו סדרי עבודה וכללים בדבר מסירת מידע שונים, כל פעם מפי גורם אחר במשרד הבריאות או במכון הרפואי לבטיחות בדרכים. כל אלו היוו אינדיקציה לאי הסדר, והשרירותיות, להם היו נתונים הנבדקים במכון, בכל הנוגע לעיון במסמכים, ותוצאות הבדיקות שנערכו להם על ידי המכון הרפואי לבטיחות בדרכים.

בסופו של יום, הורה בית המשפט המחוזי בירושלים למשרד הבריאות לפרסם נהלים ברורים ומפורטים, אשר יביאו בחשבון את זכויות היסוד של הנבדקים, לעיון בחומרים. זאת, על מנת לאפשר להם זכות טיעון ממשית בפני ועדת העררים.

כך, רק למעלה מ- 40 שנה, מאז הקמת המכון הרפואי לבטיחות בדרכים בשנת 1980, ביום 30.9.21, פורסם "נוהל מסירת מידע מתיק נבדק במכון הרפואי לבטיחות בדרכים".

ברם, גם בנוהל, כפי שפורסם, קיימות הגבלות בכל הנוגע למסירת מידע, ובעניין הגבלות אלו, משרדנו ממשיך לפעול, לטובת כלל ציבור הנהגים ומבקשי רישיון נהיגה בישראל.
כל זאת, על מנת להבטיח שקיפות ופיקוח על התנהלות המרב"ד, ומימוש אמיתי של הזכות לטעון כנגד מסקנות המכון הרפואי לבטיחות בדרכים, בין במסגרת הליך ערר העומד לזכותו של נהג הרואה עצמו נפגע מהמלצות המכון, כאמור.

הנה כי כן, גם לשריון זכות היסוד של חופש התנועה – עומד משרד עורכי דין טמיר בראש המאבק.